چطور جلوي شب‌ادراري كودكان را بگيريم؟

۴۶ بازديد

چطور جلوي شب‌ادراري كودكان را بگيريم؟

كودكان قبل از اين‌كه براي خواب شبانه به اتاق خواب‌شان بروند، بايد حتما به توالت بروند. شما به‌عنوان والدين بايد رفتن به توالت قبل از خوابيدن را به يكي از كارهاي اصلي در برنامه شبانه كودك تبديل كنيد. همچنين، كودك بايد بداند كه بيدار شدن در ساعات نيمه‌شب براي رفتن به توالت هيچ اشكالي ندارد. در نظر گرفتن نور مناسب در اتاق كودك و همچنين در مسير رسيدن به توالت، مي‌تواند به او كمك كند تا خودش بدون نياز به پدر يا مادر به توالت برود. 
آيا بيدار كردن كودك در نيمه‌شب موثر است؟
 متخصصان اكيدا توصيه مي‌كنند كه هرگز خودتان كودكان را در ساعات نيمه‌شب براي رفتن به توالت بيدار نكنيد. توجه داشته باشيد كه اگر كودك را از خواب و استراحت طبيعي‌اش محروم كنيد، سطح استرس را در زندگي او افزايش مي‌دهيد. خود استرس مي‌تواند از عوامل محرك اصلي در شب‌ادراري كودكان باشد. 
از كودك در تميز كردن لباس‌ها و وسايلش كمك بگيريد
 وقتي كه كودك دچار شب‌ادراري مي‌شود، نبايد طوري رفتار كنيد كه خودش هيچ نقشي در شستن و تميز كردن رخت خواب و لباس‌هايش نداشته باشد. از طرف ديگر، نبايد هم طوري رفتار كنيد كه احساس تنبيه و مجازات را به او القا كند. درواقع، والدين بايد طوري از كودك براي تميز كردن لباس‌ها و رخت خواب خودش كمك بگيرند كه او كاملا درك كند كه انجام دادن چنين كاري، بخشي از روند طبيعي زندگي است. اين مشاركت، آگاهي كودك را نسبت به شب‌ادراري بيشتر مي‌كند، بدون اين‌كه احساس شرمندگي و خجالت در او به‌وجود بياورد.
 استفاده از سركه براي شستن لباس‌ها
 اگر كودك دچار شب‌ادراري شود، والدين با اتفاق تمام‌شده مواجه هستند و نبايد مشكل را تشديد كنند. يكي از مشكلات ناشي از شب‌ادراري، بوي آزاردهنده‌اي است كه از ادرار روي لباس‌ها و رختخواب باقي مي‌ماند. اگر شما هم به‌عنوان والدين با اين مشكل مواجه شده‌ايد، مي‌توانيد از نصف فنجان يا يك فنجان سركه سفيد براي شستن اين لباس‌ها و رخت خواب‌ها استفاده كنيد تا بوي ادرار را از بين ببريد. 
فضاي خانه را كنترل كنيد
 شب‌ادراري مي‌تواند كودك را در معرض طعنه و تمسخر ديگر اعضاي خانواده، خصوصا خواهر يا برادر، قرار بدهد. براي اين‌كه از پيامدهاي اين مشكل جلوگيري كنيد، بايد خانه را به فضاي ايمن و آرامي براي كودك تبديل سازيد. بنابراين، به هيچ فردي از اعضاي خانواده اجازه ندهيد كه كودك را مسخره كنند يا به او طعنه بزنند. خواهر يا برادر كوچك‌تر يا بزرگ‌تر نيز بايد بدانند كه شب‌ادراري، چيزي نيست كه برادرشان بتواند كنترلش كند و همه اعضاي خانواده بايد براي رفع اين مشكل از او پشتيباني كنند. 
صبور باشيد
 ترساندن كودك يا فرياد زدن بر سر او، هرگز نمي‌تواند مانع از شب‌ادراري كودك شود. همچنين، مطرح كردن مشكل شب‌ادراري كودك در مقابل ديگران، به قصد شرمنده كردن و خجالت‌زده كردن او، از بدترين كارهاي ممكن است. خجالت‌زده كردن كودك فقط به افزايش استرس و اضطراب در او منجر مي‌شود. بنابراين، به خودتان يادآوري كنيد كه شب‌ادراري درنهايت مشكلي است كه برطرف مي‌شود و شما به‌عنوان والدين بايد در اين مدت پشتيبان كودك باشيد. 
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد